Saturday, December 26, 2009

Clause 5

Following the letter written by the shack housing folks at Sg. Plan Squatter Area, Tg. Kidurong, to the superintendant of Land & Survey Bintulu, the later had responded and ask the shack housing folks to fill a survey form, in which clause 5 says

“Saya, __________ (WNKP/Pasport : __________), (Ketua Rumah / Wakil Ketua Rumah)*, dengan ini mengaku bahawa, semua maklumat yang diberikan adalah benar dan tepat. Saya juga menyedari serta mengaku bahawa, bangunan yang saya diami kini adalah terletak di atas (tanah kerajaan / tanah rizeb kerajaan / tanah berhakmilik)* yang mana bukan merupakan milik saya. Oleh itu, saya akan berpindah dan meroboh bangunan yang saya diami ini dengan rela hati apabila kerajaan mengkehendaki saya berbuat demikian atau apabila saya telah memperolehi penempatan semula tanpa sebarang ganti rugi atau pampasan. Kerajaan mengekalkan hak dan kuasanya untuk mengambil tindakan di bawah bidang kuasanya jika saya gagal berbuat demikian.


__________________________ __________________________
Tandatangan Ketua Rumah / Wakil Tandatangan Saksi
Nama: Nama:
Tarikh: ”

The shack housing folk say that they cannot understand why they have to sign a clause like that, which all they ask for as anak Sarawak is for a place so they can move to, whether it be low cost housing, land lots or another temporary place.

Agreeing to clause ‘5’ is like signing a blank check, they say, as it does not give them a place to move to, but only surrendering their homes at the mercy of the authority concerned.

No comments:

Post a Comment